maandag 24 januari 2022

De Levensbloem weer tot leven gekomen


Levensbloem

In Codiponte is de Levensbloem weer in mijn leven teruggekeerd. Jazeker - de Levensbloem was er al. Zowel voor mijzelf, als in de cursussen mandala-tekenen die ik indertijd gaf (per slot van rekening ben ik ooit opgeleid tot lerares tekenen & textiele werkvormen). Als je je bezighoudt met het construeren van mandala's, komt de Levensbloem als vanzelf en onontkoombaar je leven binnen.
Toen het tekenen van mandala's bij mij wat naar de achtergrond ging, verdween ook de Levensbloem langzamerhand steeds meer uit mijn aandacht. 

Universeel symbool

Maar zie - in Codiponte diende de Levensbloem en haar symboliek zich aan als nooit te voren. Dit eeuwenoude, universele symbool voor groei en verbinding met alle leven kun je in Codiponte op verschillende plekken vinden. In de pieve (kerk). In deurportalen. Aan huizen. In het Madeliefje, dat je ook in Codiponte overal in de natuur vindt. 

Zesbladige Madelief

Symbool voor liefde en vruchtbaarheid
Gewijd aan de godin Freya. Mooiste van de godinnen. Symbool voor vruchtbaarheid, liefde en wellust.
Gewijd aan Ostara - godin van de lente. Ostara (Eastern, Ostern) brengt de zon, scheppende kracht en creativiteit. Ook brengt zij hoop op nieuw leven en nieuwe ontwikkelingen.
Gewijd aan Maria - symbool voor eeuwig leven en puurheid.
Gewijd aan Flora - godin van lente en bloemen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kasteelvrouw in Italië

  Kasteelvrouw 'Je bent dus nu een kasteelvrouw' zegt Maartje met een smakelijk lachje. We staan op 'ons' pleintje in Codipo...