maandag 21 februari 2022

Waarom Bicaudata?




Natuurlijk bleef die vraag niet uit. Hij kwam. Van verschillende kanten. Bicaudata? Wat is Bicaudata? Waarom noem je je huis Bicaudata? 

Bicaudata

In Codiponte kwam ze in mijn leven. Bicaudata. Tot die tijd was ik me niet bewust van haar bestaan. Maar sinds ik haar in Codiponte heb ontmoet maakt ze deel uit van mijn leven.

Bicaudata -  de twee-staartige meermin. Sirene. Oeroud symbool van de aardegodin. Gids voor de ziel. Etruskisch (dus: in de Toscana aanwezig!). Maar ook symbool in de cultuur van de Longobarden, de Merovingers, de Tempeliers. Geen wonder dus dat ik Bicaudata ontmoette in Codiponte. In de pieve (kerk). 

Geen seconde hoefde ik erover na te denken toen de aankoop van mijn huis op de Rocca van Codiponte dichterbij kwam. Bicaudata. Dat is de naam voor mijn huis.

Overwinning


Hoe mooi en bijzonder is het dan dat ik al lezend een connectie tegenkwam tussen de twee-staartige meermin en de vleugelvrouwen. Vleugelvrouwen als de Nike (Nike = overwinning) van Samotrake. Jarenlang voor mij symbool van vertrouwen dat mijn verlate rouwproces mij zou brengen wat ik in de allereerste plaats nodig had: VERTROUWEN.   

Zojuist besteld

Zojuist heb ik het boek besteld van Selma Sevenhuijsen: De glimlach van de sirene
Ik houd je op de hoogte van mijn avonturen met Bicaudata.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kasteelvrouw in Italië

  Kasteelvrouw 'Je bent dus nu een kasteelvrouw' zegt Maartje met een smakelijk lachje. We staan op 'ons' pleintje in Codipo...